Politik - Polischmik?


Den svenska politiken ser, enligt mig, värre ut än någonsin. Politiker och partier outputar sig genom att smutskasta och dissa sina konkurrenter samt genom nöjesbranchen hellre än att prata om vad de står för och vill ändra på. Jag vill fan inte att de högst styrande i vårt land ska bete sig som småungar, skylla på- och peka ut varandra för orelevanta små skitsaker för att stärka sin egen position. Jag vill heller inte att de ska bli valda till landets ledare för att de är roliga och lite tokiga i någon jäkla nöjes-TV på bästa sändningstid.

Jag vill att politiker ska fokusera på sitt jobb och lägga fullt fokus på att uppfylla de stora saker de dyrt och heligt lovar i valkampanjer. Det är fan inte konstigt att Alliansen misslyckats med att uppfylla många av de mål de satte upp för fyra år sedan när de lagt så mycket tid, energi OCH våra skattepengar på att bete sig som dagisbarn som ska samsas om leksakerna i sandlådan (Jag menar INTE att det bara är alliansen som gjort detta, men de vann valet pga. det de lovat att uppfylla men har ändå inte kommit dit).

Det jag vill säga är att jag förstår att så många, främst ungdomar, helt tappat intresset för politiken och fullständigt skiter i valet. Samtidigt vill jag säga att det är sjukt ledsamt och vill uppmana alla er som inte bryr er att börja göra det. I alla fall lite. Ni behöver absolut inte engagera er i debatter, gå i demonstrationer, ägna flera timmar åt att hänga med i politiska diskussioner i olika forum osv. Läs tidningen när ni har tid över eller gör några små, korta tester (te.x valkompassen).

Vi står inför ett val som garanterat kommer att påverka dig, din ekonomi samt din och din omgivnings situation i samhället väldigt mycket - många, många år framöver. Jag vill inte genom detta påverka dig till VAD du röstar på, utan snarare uppmana dig till att du SKA rösta och att du SKA göra det någorlunda medvetet. Alltså att förstå ungefär vad din röst kan få för konsekvenser. Du har INGEN rätt att klaga i efterhand om du inte ens röstar medvetet!

Var ingen Idiot - det är vad jag säger.

Kommentarer
Postat av: Pink Guerilla

Bra skrivet, jag håller med till stor del och kommer självklart att engagera mig i valet och bilda en egen uppfattning inför folkomröstningen. Dock så är jag lite försiktig med att dra blocken över en kam, detta för att även om jag tycker att Centern fjantat sig ovanligt mycket i press och media så tycker jag att Moderaterna haft en annan approach. Detta gäller även Socialdemokraterna vs Miljöpartiet t e x där jag tycker att Mona Sahlin är överdrivet mediakåt (sedan skulle jag aldrig någonsin ha förtroende för henne som statsminister heller).

2010-06-17 @ 16:26:59
URL: http://pinkguerilla.blogspot.com/
Postat av: FINI

sjysst blogg du har!

2010-12-22 @ 11:38:22
URL: http://fini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0