"Girls and the City"


Vissa mornar då jag sitter på tuben på väg till kontoret och catchar upp morgondagens nyheter i Metro kan jag ibland stanna upp, bläddra tillbaks till framsidan, nypa mig i armen, gnugga mig i ögenen och försäkra mig om att det verkligen inte är "En Ding-Ding Värld" i tidningsformat jag lyckats få tag på.
I morse var det en precis sådan morgon.
Jag läste en artikel om Täby Kommuns nya ungdomssatsning, vilken är så pass jävla korkad att jag för en sekund tappade hoppet om världen, fick livsångest och ville hoppa ut genom tågets fönstrer och försvinna.

Resumé av det jag läste:
"En veckas sommarläger med "Sex and the City"-liv, fast utan sexet, erbjuds till 11-13-åriga flickor i Täby Kommun".
Lägret kallas "Girl & the City" och går enligt den "lockande" reklambrochyren ut på att lära 11-13(!!)-åriga flickor att shoppa, gå på NK(!!), gå på Spa och (hör & häpna) "dricka latte varje dag".

Fritidskonsulet, Mats Blückert i Täby, som kom på idén motiverar den med att:
"- Åtminstone i Täby Kommun börjar flickor i den åldern intressera sig för att åka till stan och gå i affärer".
Är latte, cityliv och färganalys det man behöver när man är elva?, frågar metros reporter:
"- Jag brukar säga att de vuxna vill att barnen ska vara i skogen och få frisk luft, men det är dålig uppslutning på de lägren."

Givetvis har denna idé väckt mycket uppståndelse i och med unga flickors sätt att bli påverkade av alla skönhetsideal från modemagasin, bantingsprogram, modellprogram, mode mode mode... blah, ni vet, och frågan är om det är rätt att kommunen, staten, ska gå in och trycka i unga flickor ännu mer skönhetsidéal genom ett sådant läger som Girls & the City.
Givetvis har vårt Fritidskonsul ett bra svar på även denna fråga:
"-Är flickorna för smala får vi väl stoppa i dem en bakelse"


Avgör själva... För min del är jag sugen på att slå Mr. Blückert på käften och dessutom är jag väldigt nyfiken på vilka han mutat för att lura med sig resten av Täby kommun på förslaget, för alla kan väl inte vara lika korkade?

Kommentarer
Postat av: Jonas

Det här kan absolut kvala in som det dummaste någon har hittat på i år. Hade inte 1 april varit för ett bra tag sen så kunde man ju tänka sig att hitta en förklaring i detta datum.

Alltså jag tänker på processen när kära herr Blückert la fram sin idé för kommunstyrelsen. Undra om han gjorde en powerpoint?

Så sjukt!

2009-05-13 @ 09:59:31
Postat av: Henric

Det finns en anledning till att det inpräntas i unga dagar att man ska använda kondom.... Mats Blückerts föräldrar var nog inte med på den lektionen! Sen krävs det ju politiker för att få fram sådana ideér, en normal människa skulle aldrig komma på tanken.

2009-05-13 @ 11:00:57
Postat av: Jimmy Malmqvist

Haha!

Får man garva eller är det förbjudet?



Haha! E ju så dumt att det blir kul ju.

2009-05-13 @ 12:15:31
URL: http://jimmymalmqvist.com
Postat av: Anonym

Fy fan vad vidrigt, vad hände med konstruktivitet och bygga själförtroende... Du får starta ett eget summercamp till nästa år med kickboxning, medialabb, studio och annat som är roligare än att hänga i en gran.

2009-05-13 @ 12:27:39
Postat av: malena

bisarrt!!!

2009-05-13 @ 12:40:44
Postat av: Neijlice

Ja, jag läste det där påväg hem från jobbet idag. Jag bara satt o gapade. Hur fan kan man vara så dum? :S

2009-05-13 @ 16:00:36
URL: http://neijlice.blogg.se/
Postat av: My

Fantastiskt! Men vad ingår egentligen för de 1300 spännen?

2009-05-13 @ 16:27:04
URL: http://hajen.wordpress.com
Postat av: Frida

ojoj, här hade det börjat bloggas igen. trevligt.

2009-05-13 @ 18:56:49
URL: http://froys.blogg.se/
Postat av: Zolyra

Årets idé, verkligen. Vilka jäkla nötter haha..

2009-05-14 @ 20:41:00
URL: http://zolyra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om några år får väl Täbys kommun satsa på ett behandlingshem också för alla de "gjort" anorexisjuka.

2009-05-16 @ 20:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0