Musikupplevelser...



Få är upplevelserna som kan få mig att känna något så starkt och så verkligt som en extremt bra låt kan få mig att göra. Vissa musiker förmedlar sina låtar på ett so otroligt trovärdigt vis och med sådan känsla att till och med lyssnaren blir övertalad, övertygad och näst intill manipulerad till att känna exakt på samma vis.
Det händer verkligen inte ofta att en låt av sådan kaliber dyker upp... inte ens för oss musiknördar, som lyssnar på extremt mykcet musik och faktiskt letar efter denna typen av musikaliska kickar.
Något som händer ännu mer sällan är att ett nytt band, någonting nyproducerat, når upp till den nivån jag ovan skriver om...
För det är faktiskt en sanning att den bästa musiken skrevs för omkring ett halvt sekel sedan.

Jag vill nu bjuda på tre, helt fantasitska upplevelser som jag i min tur blivit bjuden på tidigare av Jon. Men det finns några krav som måste uppfyllas innan du lyssnar;
Komforten. Se till att du sitter, ligger, står - ja vad fan som helst, bara det är riktigt bekvämt!
Ljudet. Se till att ha bra ljud. Bäst blir det givetvis med hörlurar, om det inte är så att du har en jäkligt pounding stereo.
Kolla INTE på klippen. Lyssna bara! Okej, Marvin Gaye-klippet får ni kolla på... det är därför den är större. =P

Så, redo?

1. Smokey Robinson skrev i slutet på 50-talet låten Who's been lovin' you, vilken han framförde med sitt band Miracles. Låten framfördes senare på nytt av ett annat band. Då Smokey hörde denna nya verision höll han på att både tappa hakan och ramla ur stolen samtidigt som han utbrister något i stil med; "Pojken sjunger ju låten långt bättre än jag gör!"
Varsågoda. Michael Jackson, 11 år, 1969.



Året är 1973. Apartheid och segregation är stora problem i USA och dessutom har Vietnamkriget rasat i över tio år. Folk är trötta på krig, missär och elände. En politisk gala med namn Save our Children hålls i USA. Marvin Gaye är där och uppträder live tillsammans med delar av de gamla Motown-musikerna, The Funk Brothers, vilka stod bakom groovet i alla Motownhits mellan 1959 - 1972 (Jackson Five, Marvin Gaye, Martha & the Vandellas, Four Tops, The Temptations mf. mf.). Lyssna särskilt på James Jamersons Bas-lir och Eddie "Bongo" Browns Kongas-lir. Wow!



3. Sist ut, men absolut INTE minst! Hoffmaestro, som dessutom är svenskar, ger sig på att göra en Soul-låt al'a 60's... och gör det så otroligt, magiskt, galet bra! Modigt valt tempo! Tänk på reglerna vi satte upp; Sitt skönt, bra ljud och blunda.


Kommentarer
Postat av: Jon

Öj, det här är ju mina hyllningsval från igår ffs!

2009-07-20 @ 16:33:27
Postat av: Jens

Ja. Men dom är ju helt vansinnigt bra! Tack!

2009-07-20 @ 16:44:58
URL: http://jensnordholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0