Bak- & framfokus



Tidigare i dag satt jag och bläddrade i någon dagstidning och fastnade vid ett uppslag namngivet "Vad skall du göra i sommar?". Just denna fråga hade sedan ett stort antal människor besvarat, givetvis på olika vis, men ändå inte... och det var just det som fick mig att fastna, fundera och filosofera över dessa människors svar.
Låt mig förklara;
Det som nästan alla, säg 9 av 10 personer, kvinnor som män, svarat gemensamt på denna fråga var "Jag ska börja med att ...... sedan ska jag åka till ..... och göra ...... Efter det skall vi till ...... och hälsa på ..... och äta ......"  osv. osv.

Herregud människor, chilla för guds skull! Vad är det för vits med att ha semester om hela din semestertid till punkt och pricka skall vara utstakad och förbestämd och dessutom göra dig mer upptagen och stressad än vardagslivet och jobbet/plugget?

Jag är övertygad om att merparten av alla människor lägger allt för mycket tid och energi på att dels grubbla över dåtiden. Det som varit, varför det varit och hur det hade kunnat vara annorlunda. Det grubblas minst lika mycket över framtiden, vad du ska ta dig till då, vart du ska bo, var du ska jobba, vem du vill vara och så vidare.

Givetvis är det viktigt att analysera och rannsaka sig själv då och då och ta lärdom av både misstag och framgång från sitt förflutna. Dock är det så att vi väldigt ofta direkt efter en händelse redan vet vad vi gjort rätt eller fel för att lyckas eller misslyckas, övrig tid är bara grubblande. Ett läckage av energi som du skulle kunnat använda till något mycket mer kreativt och produktivt.

Framtidsdrömmar är givetvis också viktiga. Att drömma, fantisera och visionera om framtiden är något som människan alltid gjort och förhoppningsvis fortsätter att göra. Utan drömmar skulle utvecklingen och världen helt stanna upp. Dock tycker jag ofta att alldeles för många lägger energi på att planera framtidens händelser helt utan mål och syfte. De fyller framtiden med "shit load" av onödiga, prestigefyllda måsten och "skall ha för att alla andra har" och "ska göra för att alla andra gör".

Självfallet är det mycket enklare att följa någon annan människas spår och använda dennes framgångskoncept, men jag kan lova en sak, det må kanske leda dig till samma framgång som för skaparen, men antagligen inte göra dig alls lycklig.

Du är bara lycklig när du gör det du egentligen vill göra - När du är den människa du egentligen vill vara.


"Yesterday is history, Tomorrow is a mystery.
Today is a gift, that's why we call it the present".


Kommentarer
Postat av: Ell

Jag gillar det fina citatet på slutet, att en tecknad sköldpadda kan vara så klok. ler

2009-07-10 @ 15:36:42
URL: http://lyraavell.blogspot.com/
Postat av: Jens

Haha, ja det är ett bra citat. Dock är det tyvärr inte den tecknade sködpaddan i Kung-Fu Panda som är skaparen. Detta är ett flera tusen år gammalt östasiatiskt ordspråk...

Men du har rätt, det är hur som helst ett klokt ordspråk.

2009-07-10 @ 17:21:24
URL: http://jens.nordholm.blogg.se/
Postat av: Tebe

Galet bra citat, det gäller liksom överallt, hela tiden..

2009-07-14 @ 12:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0