FläppFlöpp


Idag är jag så jävla bra. Jag är sådär bra att jag nästan förvånar mig själv. Kanske är det för att jag idag är inne på min sista dag som åttatusendaging. Jag är nämligen 8 999 dagar idag. I morrn kliver jag alltså in i en ny värld som niotusendaging. Wow!

Hur många dagar är du? Kolla HÄR (det räcker med att fylla i Namn, Efternamn och person nr så hittar den dig).


Ikväll far jag iväg och blir borta över helgen. Ska hem till Jönköping & Mulljsö och hälsa på min familj. Äntligen!

För ganska längesedan, säg drygt ett halvår tillbaks i tiden, så diskuterade, eller snarare filosoferade Jon, Oscar och jag väldigt mycket över det här med lycka och om vad som gör oss lyckliga. Vi försökte komma på hur lycka fungerar. Jon drog då upp något som Aristoteles (grekisk filosof 384-322 f.kr.) sagt.

"Allt levande kan endast vara lyckligt när det är i sitt rätta element". Aristoteles menade att allt på jorden finns till för att uppfylla ett visst ändamål, för att utnyttja en funktion. Sin funktion. En pinjenöt finns för att den ska falla till marken, slå rot och en dag bli ett pinjeträd. Då är pinjenöten lycklig. Fisken simmar sig lycklig. Fågeln flyger sig lycklig. Människans förmåga, människans rätta element är vår unika fallenhet till reflektion.
Vi männiksor finner alltså lycka när vi gör det bara vi kan göra - dvs. reflektera över verkligheten.

Kommentarer
Postat av: Jonte

Aristoteles var en klok man. Han använde ju även samma teori för att förklara gravitationen och div annat. En sten faller till jorden för att den består mestadels av jord och alltså söker sig dit den hör hemma, en flod rinner ut i havet för att den vill till vattnet den består av och elden stiger upp i luften för att ta sig till sitt ursprung solen. Helt fel såklart, men ganska djupt tänkt för sin tid.

Det här med mänsklig reflektion har han ju en poäng i dessutom :)



Kolla förresten in, på tal om reflektion. Det nya svarta: http://vardagsilska.wordpress.com

2009-08-27 @ 17:32:10
URL: http://vardagsilska.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0