Childhood of the 90's...

Afasi Och Filthy Feat. Snook - 1990 Nånting

En tsunami av nostalgi sköljer över mig. Jag känner hur flashbacks från vad som näst intill känns som minnen från ett föflutet liv drar mig med ner och slukar mig till fullo. Allt stannar upp. Hur lång tid det går vet jag inte. Jag bara sitter där i soffan, helt uppslukad av denna tillbakablickens våg... och jag njuter.

Jag misstänker att alla andra som liksom jag är födda på åttiotalets första hälft kommer att känna sig hemma i det jag nu kommer att skriva om, för vem fan gillade inte Michael Jackson, Turtles, Super Mario Bros, och vem fan tävlade inte i vem som hade snyggast och längst limpa-sadel på bajken?? Herregud vilken tid!

Minnet är tyvärr inte så starkt så jag har allt i kronologisk ordning, men det spelar ingen roll. Skitsamma om limpa-sadeln var 91, turtles 95 och Super Mario 93... jag ser denna period som en enhet, som en tid som står och talar för sig själv, för visst var den förjävla bra!?


Bajken. Shit alltså, dessa cycklar. Hur många gjorde man åt med egentligen? Jag tror säkert att jag mellan 7 & 12 års ålder förbrukade minst 2 cyklar om året. Dock var det ju så att hojarna på den tiden inte var så avancerade. Jag snackar ju liksom inte växlar och mountainbike utan BMX och Limpa-sadel-cycklar. När de pajade samlade man reservdelar, mekade och lagade prylarna. Dagarna spenderades åt att leta upp stora hopp och ha längd- och höjdhoppstävlingar.

Den tiden som inte gick till att fixa cyckeln ägnade jag åt att leka McGyver och bygga coola låtsasbomber eller åt att lyssna på Michael Jackson och imitera hans moves framför spegeln. Vem ville inte ha hatten, vita skjortan med vita linnet under och svarta brallor!? Undra hur många gånger mina klasskamrater fick se mig framföra mina michael-moves på klassenstimme i plugget asså...


Hur många gånger bråkade ni om vem som skulle vara vem när man lekte Turtles? Vem av er har aldrig ägt en butterfly? Vem dyrkade inte NBA's Michael Jordan och Magic Johnsson som var de bästa basketspelarna världen skådat? Hur många timmar har du lagt på att kunna besegra Koopa i Mario Bros 1? Vem av er har inte köpt Bananaskids och Salta kulor på badhuset? Spelade du aldrig kula? Du har väl ägt ett par sockiplast? Megaman 1 på Gameboy? Visst såg du väl barnprogrammen Ika i rutan (och var livrädd), Pippi Pelikan & Täppas?





Jag vet att jag säkerligen glömt ett gäng viktiga saker... skriv gärna fler i kommentarer om du har några givna!

/J

Kommentarer
Postat av: Davva

Det är fan så fint så det svider i ögat:)).

2008-11-12 @ 12:18:41
Postat av: Pälle

O jävlar vad mång minnen det finns från denna tid. Mega man 2 var oxå en riktig hot asså. Kommer komma med felr så fort jag har fått huvudet på plats

2008-11-12 @ 23:55:47
Postat av: Anna

Jens det finns en sak jag är lite bitter över. Som Sonic barn tar jag lite illa upp när Dr- Robotnic inte ens får ett omnämnande. Jag får fortfarande pirr i magen så fort jag hör seeeega sonic jingel ahhhhhh...! xD

2008-11-13 @ 11:15:45
Postat av: Jens

okej okej, självklart får både megaman2, sonic och sega 8-bit vara med på listan! haha! Sega 8-bit var faktiskt den första spelkonsollen jag ägnde. Jag och brorsan fick det + spelet Italia World Cup 90 julen 1991. Och fan vilken jul alltså! Brorsan var ju inte den bästa förloraren på den tiden, så det vart kalabalik och fläskläpp den julen, haha!

2008-11-13 @ 12:23:32
URL: http://jensnordholm.blogg.se/
Postat av: Ida

Ica i rutan borde vara barnförbjudet!! Du har glömt smygrökning, Skurt, jeansskjortor, Transformers, Power Rangers... Shit vilken pojkflicka jag måste varit... Haha!

2009-02-12 @ 19:30:33
URL: http://www.idau-s.blogspot.com
Postat av: alex

Hej BMX cykeln på vänster bild har du den? inte till salu va

2011-06-29 @ 18:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0